onsdag 16 december 2009

Julgodis

För några år sedan hade en dåvarande arbetskamrat till mig gjort skumtomtefudge som hon hade med till jobbet, supergott tyckte jag, men sen har det inte blivit av att jag har gjort det själv. Förrän nu. Hanna hade ett recept och härom dagen testade jag det, det smakade helt okej men jag tyckte kanske att det var väl sött och konsistensen var liiite för lös. Idag gjorde jag en annan variant med skumbananer istället för tomtar men nu ändrade jag lite i receptet (kalla mig gärna mat-tina) och det blev helt perfekt! Mitt tips för succé är lite mindre socker och lite mer choklad.

Såhär gör man om någon vill testa:

10 bitar skumgodis
1 dl grädde
1,5 dl socker
50 g smör
300 g choklad


Klipp godisbitarna i en kastrull, blanda i grädde, smör och socker och låt det koka ihop. Godiset smälter, det tar ett par minuter. Sedan i med chokladen och rör till en jämn smet, jag använde 200 gram mörk-och 100 gram ljus blockchoklad.
Häll smeten i en form, inte för stor, kanske 15-20 cm ( jag tog en platsburk). Formen ska vara smord eller, som jag gjorde;), klädd i bakplåtspapper. Ställ formen i kylskåpet i några timmar och skär sedan i lagom stor bitar, här är det fiffigt om man har använt bakplåtspapper så att man kan lyfta ur det ur burken, mycket enklare att skära då.

1 kommentar:

Lena sa...

Det smakade SÅ gott! Puss och tack för idag . Mamma