tisdag 25 maj 2010

Det bara bubblar ord ur Andrea, de senaste två dagarna har det lossnat på riktigt och hon härmar det mesta som man säger. Hon har länge pratat ett eget språk (tänk ryska/japanska), vissa ord som bland annat mamma, pappa, titta, kolla, sitta, och hej har hon sagt ett tag men nu är det som om hon har knäckt koden på nåt sätt och tycker det är kul att testa att säga ord hon hör. I morse när Pelle åkte till jobbet skulle Andrea pussa, krama och vinka som vanligt och när han gick sa hon "hejdå". När vi lite senare kom till dagis (förskolan, förskolan, förskolan) skulle Andrea stänga efter oss, "tänna" sa hon då och puttade igen grinden. Andra ord som kommit nu är till exempel tala=betala, lolen=solen och kocka=klocka, guka=gurka, det är så häftigt att höra hennes lilla röst säga ord som jag faktiskt förstår.
Om man däremot frågar Andrea om hon kan säga ett speciellt ord får man oftast bara "Ba" till svar, undrar vem hon fått det ifrån....;)


Förresten ska den efterlängtade Stockholmsresan äntligen bli av. Den 2:e juli ska Andrea och jag åka och hälsa på Gudis, tågbiljetterna är köpta:)

3 kommentarer:

Hanna sa...

Haha! Jag vet en som också svarar BA så fort man frågar om nåt... Arvid har annars börjat prata lite mer även han. Numera kan han säga kiss och bajs. Väldigt användbara, fina och bra ord!

Linnéa sa...

Haha, ja det var såklart arvid jag syftade på, men jag ville inte hänga ut honom;)

Ronja sa...

Åh jag bara älskar att ni kommer hit!! Sängen står redo och väntar på att få fällas ut! :)

Puss och kram